Vill du veta mer om The Lifelong Kindergarten group kan du besöka deras hemsida: http://llk.media.mit.edu/index.php
Scratch är alltså ett visuellt programmeringsspråk. Med visuellt menas att programmeringskoden visas grafiskt. I det här fallet består koden av färdiga bitar som vi likt legobitar kan bygga program med. Istället för att det ser ut så här ...
... så ser ett script ut på det här viset:
Elever kan skapa animeringar, spel, musik med mera i programmet och enkelt dela med sig av sitt arbete på Scratchs hemsida. På sidan hittar du inte bara användarnas olika projekt; där hittar du även engelskspråkiga handledningar och arbetsuppgifter samt forum för lärare och användare. Du hittar sidan på: http://scratch.mit.edu/
Vad är det då barn lär sig när de arbetar med Scratch?
För det första lär sig barnen matematik och logik; förhoppningsvis gör de det på ett motiverande och meningsfullt sätt. Medan barnen arbetar med sina programmeringsprojekt lär de sig även om designprocessen. Vanligtvis startar allt med en idé, därefter går arbetet över till att skapa en fungerande prototyp som barnen experimenterar med. Om något gått fel lär de sig att felsöka. De får feedback från andra och omarbetar. Idéer leder till projekt som leder till nya idéer och så vidare.
Under rätta förhållanden kan Scratch ge
förutsättningar för ett arbetsätt där barn får möjlighet att tänka
kreativt, analysera, designa och samarbeta.
Att arbeta med och skapa projekt i Scratch ger även en djupare förståelse för den digitala teknik som idag omger oss. Barnen lär sig inte bara interagera med datorn, de lär sig att skapa med den.
Det är antagligen ganska få barn som kommer arbeta som programmerare i vuxen ålder men att lära sig programmera är nyttigt för alla barn och unga (och kanske även vuxna).